مقایسه رنگ های خوراکی زرد مصنوعی و طبیعی
4

در این مقاله قصد داریم مقابسه دو رنگ مصنوعی تارترازین (TartrazineE102) و رنگ طبیعی کورکومین (CurcuminE100) را انجام دهیم:

شاید در ابتدای این بحث این نکته برایتان جالب باشد که چرا این دو رنگ انتخاب شده‌اند؟

با کمی تأمل متوجه خواهید شد که تارترازین یک رنگ مصنوعی خوراکی و کورکومین یک رنگ طبیعی خوراکی می‌باشد. نکته دیگری که در مورد این دو رنگ مدنظر قرار می‌گیرد، شباهت بسیار بالای طیف رنگی این دو ماده با هم است. رنگ تارترازین از سنتز مواد آلی و نفتی به دست می‌آید و در کشور ما به دلیل ناآگاهی‌ مردم و قیمت مناسب بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تارترازین با نام‌هایی همچون زعفران عربستانی، صفارالزعفران و صفارالبیض هم در بازار عرضه می‌گردد.

ویژگی های رنگ تارترازین:

از ویژگی‌های این رنگ می‌توان به مقاومت بالا در برابر نور، گرما و pH را نام برد که ویژگی منحصر به فرد این محصول است. این ویژگی‌ها در کنار شدت رنگ دهی بالا و قیمت پایین باعث شده است که بسیاری از طباخی‌ها، فست فودها، کارگاه‌های شیرینی، آجیل و خشکبارها، تولیدکنندگان شکلات و آب نبات از مصرف کنندگان این رنگ باشند.

مضرات رنگ تارترازین:

از جمله اثرات مخرب تارترازین می‌توان به بیش فعالی کودکان، معضلات گوارشی و آسمی، تومورهای تیروئیدی، میگرن، تاری دید، حساسیت‌های پوستی و خون مردگی در پوست اشاره کرد. نکته قابل توجه دیگر اینکه، تارترازین در لیست افزودنی‌های خوراکی که توسط سازمان استاندارد ملی ایران به شماره 740 منتشر شده هم وجود ندارد. بنابراین، تارترازین در ایران اجازه مصرف ندارد.

این در حالی است که این رنگ در بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا، آمریکا و برخی کشورهای دیگر اجازه مصرف دارند و در منابع FDA و FAO هم ممنوعیتی برای مصرف آنها عنوان نشده است.

شاید تا قبل از خواندن این متن، بسیاری از مصرف کنندگان رنگ‌های خوراکی، از این رنگ استفاده کرده‌اند و در این خصوص اطلاعی هم نداشته‌اند. پس با توصیفات بالا بهتر است هر چه زودتر آن را از فرمولاسیون‌های خود حذف کنیم.

پس آیا جایگزینی برای این رنگ وجود دارد؟

یکی از بهترین جایگزین‌ها برای رنگ تارترازین، رنگ طبیعی کورکومین یا تورمریک است. رنگ طبیعی کورکومین از گیاه زردچوبه استخراج شده و بعد از بوگیری، مطابق با هر نوع محصول غذایی، فرآوری می‌گردد.

کورکومین با بیش از 10 خاصیت فراسودمند، حتی به عنوان یکی از داروهای ضد سرطانی با عنوان قرص کورکومین هم به بازار عرضه شده است.

دیگر ویژگی ها و خصوصیات سلامتی بخش رنگ کورکومین عبارتند از:

ضد ویروس بودن، خاصیت ضد التهابی، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطان، ویژگی ضد باکتریایی، ضد آرتروز، پادزهر سم مار، ضد دیابت، ضد چاقی، محافظت در برابر مسمومیت‌های قلبی و کبدی، التیام بخش زخم‌ها، ضد آلزایمر، ضد افسردگی و اضطراب، التیام بخش بیماری‌های چشمی و چندین فواید سلامتی بخش دیگر.

سوای از بحث خصوصیات سلامتی بخش کورکومین، ویژگی‌های این رنگ طبیعی در محصولات غذایی بسیار حائز اهمیت است. کورکومین رنگی مقاوم در برابر حرارت است و می‌تواند محدوده گسترده‌ای از محصولات از بستنی تا محصولات نانوایی را در برگیرد. همچنین، مقاومت این رنگ در برابر تغییرات pH بالا بوده و می‌تواند در نوشیدنی‌ها با pH‌ اسیدی به کار گرفته شود. تنها نکته‌ای که در مورد این رنگ باید مدنظر قرار داد، این است که نسبت به نور، حساس بوده و باید در بسته بندی‌های غیر قابل نفوذ به نور خورشید بسته بندی شوند که این اتفاق در زمان‌های طولانی مدت صورت می‌گیرد. بنابراین در بسیاری از صنایع از جمله شیرینی و شکلات، صنایع لبنی، نوشیدنی‌ها، چیپس و اسنک می‌توان استفاده کرد و هیچ منع مصرف و حتی دوز برای آن عنوان نشده است. با این حال، شاید خیلی از خوانندگان این مطلب، رنگ کورکومین را از نزدیک دیده باشند و بوی زردچوبه‌ای آن برایشان کمی آزار دهنده باشد. در این خصوص این نکته را باید عنوان کرد که در حالت غلظت بالا ممکن است این چنین به نظر آید؛ اما بعد از رقیق شدن و مصرف کردن محصول و قرار گرفتن در کنار سایر اجزاء از جمله طعم دهنده‌ها، این بو کاملاً پوشش داده می‌شود. با توجه به پیشرفت‌های اخیر و با افزایش آگاهی‌های مردم در خصوص محصولات غذایی ارگانیک و فراسودمند، رفتن به سمت رنگ‌های طبیعی و تولید محصولات دارای این رنگ‌ها می‌تواند یکی از راه‌های ماندگار شدن در بازار محصولات غذایی باشد. در انتها ذکر این نکته مهم است که براساس شدت رنگ‌دهی کورکومین، این رنگ طبیعی می‌تواند تا 10 برابر قیمت تارترازین هم به بازار عرضه شود. امید است با توجه به توضیحات بالا و رعایت اخلاق کاری، هر مصرف کننده وجدان خود را قاضی کند و یکی از دو گزینه پیش رو را انتخاب نماید. از اینرو، خودتان انتخاب کنید که از تارترازین یا کورکومین می‌خواهید در محصولات خود استفاده کنید؟ انتخاب حق شماست اما نه به هر قیمتی . . .

4 نظر

  1. علی فروردین 20, 1399 پاسخ

    به نظرم واقعا ارزش داره سلامت آدم مهمتره

  2. محمد فضلی فروردین 20, 1399 پاسخ

    عاای بود واقعا

  3. هادی اصلانی فروردین 21, 1399 پاسخ

    مطلب بسیار خوبی بود ای کاش مسئولین هم در کشور توجه بیشتری می کردند به این قضیه

  4. منیره احمدی آذر 9, 1400 پاسخ

    مطلب بسیار عالی و علمی بود

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاهده سبد خرید

بالا